CSR er UniPoints virksomhedsinitiativer, hvor vi tager hensyn til vores omgivelser i en grad, der rækker ud over, hvad der er pålagt ved lov. Vores omgivelser kan blandt andre være vores ansatte, vores kunder, vores leverandører, andre interessenter og lokalsamfundet.
I UniPoint har vi internt og i samarbejde med vores gode leverandører, i mange år, arbejdet for at optimerer ressourceforbrug og for at minimere brugen af materialer og processer, som ikke giver mening, eller som belaster miljøet unødigt.
Vi har delt vores CSR arbejde ind i 4 hovedspor;
Grænsen mellem de forskellige aspekter er flydende, så derfor vil et arbejde med hovedvægt i ét aspekt som regel trække tråde til én eller flere af de andre aspekter. (Se modellen)
I ”Det økonomiske aspekt” har vi vedtaget, at ydelser og materialer gerne må koste ekstra, hvis de er til gavn for miljøet og/eller medarbejderne og kunderne.
Alle nye tiltag har det ene sigte at formindske vores negative effekt på miljøet. Vi vil ved brugen af nye teknologier eller certificerede og gennemprøvede produkter/processer sikrer, at de tiltag vi gør, reelt har en positiv effekt.
Vi vil arbejde på 3 niveauer:
1 Påvirkning af vores internationale og nationale leverandører.
2 Ændre og ressourceoptimerer internt i UniPoint.
3 Ændre pakkemetoder og forbrug og påvirke vores kunder til at trække i samme retning som os.
Vi vil for hver enkelt indsats beskrive, hvad vi agter at gøre, og hvor langt vi er kommet.
Vi vil ligeledes, når nye tiltag er gennemført, beskrive indsatsen og dokumente hvilken gavnlig effekt, det har bidraget med.
Samtidigt, på de områder det findes og er mulige, at fremlægge certifikater for den reelle gavnlige betydning.
Som et led i vores CSR strategi arbejder vi internt med optimering på områder, hvor vi konkret kan gøre en forskel.
Vi vil arbejde med følgende områder:
Når der planlægges mange service-besøg i samme område overnattes der på Green Key certificerede hoteller for at spare på brændstof og slitage på bilerne.
Derfor har UniPoint indgået partnerskab med Arp-hansen hotel group, som forpligter sig med konkrete handlinger til at forbedre miljøet.
Læs mere om deres arbejde og certifikater her
Energi effektivisering / miljøvenlig energi
(FN-Verdensmål 7+12)
Klog og effektiv udnyttelse af vandforbrug
(FN-Verdensmål 6+12)
Ansvarligt forbrug og produktion
(FN-Verdensmål 12)
I forbindelse med vores landsdækkende service planlægges al service, så der køres så optimalt som muligt og med flere kundebesøg i geografisk samme område for derved at spare brændstof og udlede mindst mulig CO2.
I 2022 bliver vores servicebiler udskiftet til nye med klassens højeste miljøstandard. Her er valget faldet på Toyota, da de med deres “Toyota Miljøudfordring 2050 har stor fokus på miljøet.
Ligeledes har vi valgt Via biler til at servicere vores biler, da de også målrettet arbejder for et renere miljø. Læs mere her
Vi har valgt Danske fragtmænd grundet deres store arbejde – ikke kun for deres optimering af CO2 udledning – men også grundet deres indsat for godt arbejdsmiljø mv.
Fragtfirmaet har fokus på at nedbringe CO2 udledningen gennem prioritering af miljøvenlige køretøjer og teknologier. CO2 nedbringelse sker mest effektivt på grund af deres konsolidering af alle varerne på strategisk placerede terminaler i hele landet. De udnytter hele lastbilens lad, hvilket minimerer tomkørsel og giver færre lastbiler på vejene.
Læs mere om deres kontinuerlige indsats her
Hos UniPoint har vi valgt også internt at arbejde med energioptimering. Iht. FN’s verdensmål nr. 7
Vi har allerede energi- og teknologi-optimeret vores belysningssystem og derved reduceret KWh med 1/3.
Vores mål er at reducere med over 50% i løbet af det næste år.
Ligeledes har vi besluttet at skifte leverandør på El til NRGI, som kan levere certificeret grøn vindmøllestrøm.
En beslutning, som koster UniPoint en højere energipris, men som er det rigtige at gøre, når vi har besluttet at arbejde efter FN’s verdensmål nr. 7.
Se certifikat
Læs mere om NRGI
Vi har indgået en aftale med Ready2clean, som arbejder med at mindske den negative miljøbelastning, men de har også stor ordentlighed og gode arbejdsforhold for deres ansatte.
Ready2clean står i dag for følgende leverancer:
Ved dette valg har vi reduceret fra 4 leverandører til 1, hvilket reducerer kørsel, forbrug mv.
Læs mere om Ready2clean
I UniPoint er vi glade for god kaffe, vi er endda rigtige glade for god kaffe. Men vi har også en holdning til, at den virksomhed der leverer vores kaffeløsning og produkter måles op mod én eller flere af FN’s verdensmål. Derfor var det let for os at vælge Lavazza som vores samarbejds-partner, da Lavazza Foundation målrettet arbejder for mere bæredygtig produktion og udvikling af lokalsamfundet, hvor kaffen dyrkes.
Læs mere om deres store indsats her
Se mere om Rainforest Alliance certificerings-ordningen her
Som producent og sælger af elektriske og elektroniske produkter er vi i UniPoint bevidste om vores producentansvar.
Derfor er vi medlem af Elretur, som bl.a. hjælper os med at overholde vores indberetnings-pligt samt indsamlings- og bortskaffelsesforpligtelse både i forbindelse med el-produkter og batterier.
På denne måde ved vi, at reglerne bliver overholdt, og at så mange el-produkter som muligt bliver genbrugt eller genanvendt, til gavn for klima, miljø og mennesker.
Se certifikat
Læs mere om Elretur
Som et led i vores CSR strategi arbejder vi eksternt med at påvirke vores leverandører.
UniPoint vil i fremtiden bearbejde eksisterende leverandører samt ved udvælgelsen af nye, nøje have fokus på følgende områder ;
Energi effektivisering / miljøvenlig energi
(FN-Verdensmål 7+12)
Klog og effektiv udnyttelse af vandforbrug
(FN-Verdensmål 6+12)
Ansvarligt forbrug og produktion
(FN-Verdensmål 12)
Alle ændringer og nye tiltag vil KUN blive gennemført hvis vi er 100% sikre på det har en positiv effekt og at de produkter vi anvender eller de tiltag vi igangsætter kan dokumenteres enten af os selv eller af den leverandør som vi samarbejder med.
Vi vil mindske forbruget af vand i virksomheden samt aktivt påvirke vores samarbejdspartnere og leverandører til også at mindske forbruget af vand i produktionerne, ved valg af produkter og emballage der kræver mindre vandforbrug under fremstilling.
Vi vil mindske vores energiforbrug i virksomheden gennem bla. udskiftning til nye og energieffektive belysningsarmaturer, energieffektiv IT-udstyr samt effektiv og automatisk styring af vores varme.
Ligeledes vil vi købe ”Grøn strøm” så vores bidrag kan være med til at fremme forskning, udvikling og implementering af grønne energiformer.
UniPoint vil også aktivt påvirke vores samarbejdspartnere og leverandører til også at mindske energi-forbruget i produktionerne, ved valg af produkter og emballage der kræver mindre energiforbrug under fremstilling.
Vi vil aktivt reducere brugen af emballage i vores forsendelser med +50% samt anvende certificerede bæredygtige emballageformer i fremtiden (FSC certificeret). Vi sigter efter en total udfasning af plastik fra både vores leverandører samt internt i virksomheden men vil når det er nødvendigt bruge bionedbrydelige poser som alternativ.
UniPoint vil også aktivt påvirke vores samarbejdspartnere og leverandører til at anvende certificerede bæredygtige emballageformer og arbejde hen imod en signifikant reduktion af emballagemængder ifm. produkter og forsendelse.
CSR som strategisk afsæt.
Nødvendige beslutninger skal tages, ikke kun af vores politikere, men af os alle, private såvel som virksomheder. Det må stå klart for enhver, at det ikke er i morgen vi skal handle, men i går.